Ayurvitaal

aandacht voor Lichaam, Geest en Ziel  


Veganistisch koken vanuit ayurvedisch perspectief


Een veganistische voedingswijze blijkt veel voordelen te hebben voor het lichamelijke welzijn (en ook het welzijn van dieren en het milieu!). Het verlangt echter wel een menu op maat, omdat we niet allemaal dezelfde verteringscapaciteit hebben. 

Bonen bijvoorbeeld worden niet door iedere constitutie goed verdragen, maar welke alternatieven heb je dan… en is veganistisch eten dan wel zo geschikt?




De meerwaarde van ayurveda is dat ze aandacht heeft voor de persoonlijke constitutie en verstoringen in de verteringscapaciteit. Ayurveda beschikt over tal van aanbevelingen om de verteringscapaciteit te balanceren. Daarnaast biedt de ayurvedisch kookkunst een bron van inspiratie die ook goed toepasbaar is in de veganistische keuken. 


In zeven bijeenkomsten wordt aandacht besteed aan de veganistische keuken vanuit ayurvedisch perspectief. Deze introductie is in beginsel theoretisch, maar na iedere bijeenkomst worden recepten gegeven, die passen bij jouw constitutie en waar je thuis mee aan de slag kunt. 


Belicht worden:

- Waarom kiezen voor een veganistisch menu?

- De basisprincipes van ayurveda;

- Hoe we het lichaam het beste kunnen ondersteunen;

- Hoe het ritme van de dag van invloed is op de vertering;

- Voeding en de seizoenen;

- De smaken in de voeding en de invloed die ze hebben op het lichaam;

- Wenselijke en onwenselijke voedselcombinaties;

- Heilzame tips;

- Het samenstellen van een menu;

- Vertaling van ayurveda in de veganistische keuken.


7  wekelijkse bijeenkomsten op de donderdagavond van 20.00- 22.00 uur:

21 februari, 28 februari, 7 maart, 14 maart, 21 maart, 28 maart en 3 april.